De nieuwe strategische keuzes van Air France-KLM moeten voor de jaren tot en met 2017 leiden tot een toename van de brutowinst met 8 tot 10 procent per jaar. Op die manier moet ook de verhouding tussen de nettoschuld en de brutowinst gezonder worden.

Dat zo maakte het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern donderdag bekend.

De winstgroei moet onder meer komen van budgetdochter Transavia, die de komende jaren in heel Europa zijn vleugels uitslaat. In 2017 moet de vloot zijn verdubbeld tot 100 vliegtuigen, waarmee jaarlijks 20 miljoen passagiers worden vervoerd.

De brutowinst (ebitdar) bedroeg vorig jaar 2,77 miljard euro. De verhouding tussen de schuld en de winst stond op 4,2 en moet naar minder dan 2,5.

Daarnaast wordt ook de komende jaren onverminderd stevig ingezet op kostenbesparingen en de sanering van verlieslijdende activiteiten. Concrete doelstellingen daarvoor werden evenwel niet gegeven, zoals bij het dit jaar aflopende bezuinigingsprogramma Transform 2015 wel het geval was.

Zwarte cijfers in 2018

Door de hoge aanloopkosten komt Transavia pas in 2018 operationeel uit de rode cijfers. Tegen die tijd levert het naar verwachting al wel een extra bijdrage van 100 miljoen euro aan de brutowinst. Van de onderhoudsdivisie wordt een extra bijdrage tussen de 50 en 80 miljoen euro verwacht, afhankelijk van eventuele overnames.

Eerder werd al bekend dat Transavia met name in Frankrijk en elders in Europa fors wordt uitgebreid. De eerste fase van die uitbreiding wordt gefinancierd met de opbrengst van de deze week aangekondigde verkoop van het belang van Air France-KLM in boekingsbedrijf Amadeus, circa 339 miljoen euro.

Verre bestemmingen

Door productverbetering, zoals comfortabelere stoelen, moet het netwerk aan verre bestemmingen aantrekkelijker worden gemaakt. Verder zet Air France-KLM in op versterking van bestaande samenwerkingsverbanden met andere luchtvaartmaatschappijen.

Het is de bedoeling dat de investeringsdiscipline van de laatste 3 jaar gehandhaafd blijft. Ook blijft het bedrijf kijken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Concrete doelstellingen daarvoor werden evenwel niet gegeven, zoals bij het dit jaar aflopende bezuinigingsprogramma Transform 2015 wel het geval was.

Ambitieuze doelen

Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen heeft Air France-KLM ambitieuze doelen gesteld in een bijzonder lastige markt. De doelstelling om de brutowinst m et 8 tot 10 procent te laten groeien is volgens Versteeg dit en volgend jaar wel haalbaar.

Daarna wordt het echter lastiger, vooral omdat de luchtvaartmaatschappij erg afhankelijk is van de ontwikkeling van de brandstofkosten. Die beslaan ongeveer een derde van de kosten, net zoals de salarissen van het personeel. "En die heeft het bedrijf ook niet echt in de hand", aldus de analist.

Air France-KLM houdt verder onverminderd last van de stevige concurrentie, zowel binnen Europa als op de langeafstandsvluchten. "Met dit plan houdt Air France-KLM het hoofd boven water, maar het blijft moeilijk", concludeerde Versteeg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl